Utbildningar, kurser och workshops

Yomi-YinYoga – Start 28/8-21

Lördagar 10:30 – 12:00 (Klicka här för informationsblad)

YOMI är en metod som kombinerar psykologisk teori (KBT, CFT och ACT) med yoga- och mindfulnesspraktik. Det finns tre program, varav YOMI- YIN är det program som startar i augusti – 2021. Under 10 veckor kommer du guidas genom föreläsningar samt yinyoga- och mindfulnessövningar för att finna ett ökat lugn samt få verktyg att lättare hantera vardagens svårigheter med. Det här är en kurs för dig som upplever lättare symtom på psykisk ohälsa såsom stress, oro, sömnsvårigheter etc. Liksom dig som har en önskan om att öka ditt välmående och hitta fler sätt att ta väl hand om dig själv genom alla de mer och mindre svåra stunder livet bjuder på.

 

Introduktion i MBSR – minfulnessbaserad stressreduktion – Start 26/8-21

Torsdagar 19:00 – 21:00 (Klicka här för informationsblad)

Mindfulness (medveten närvaro) är ett förhållningssätt till livet, som motverkar psykisk ohälsa såsom bl a stress, oro/ ångest, nedstämdhet samt ökar din livskvalitet. MBSR  är ett integrativt behandlingsprogram baserat på mindfulness, yoga och psykologi. Utvecklat vid Center for Mindfulness, UMASS. På introduktionskursen som är vid fem tillfällen, presenteras MBSR genom korta föreläsningar, andningsövningar, meditation och lugn yoga. Inga förkunskaper krävs

 

YinYoga – Start i augusti; tis, tors och lör, 5 tillfällen 

Tisdagar 17:00 – 18:00 (Klicka här för informationsblad)

Torsdagar 17:30 – 18:30 (Klicka här för informationsblad)

Lördagar 09:00 – 10:00 (Klicka här för informationsblad)

Yinyoga är en lugnare form av yoga som fokuserar mer på skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro i stunden. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch).  När du yinyogar sätts det parasympatiska nervsystemet igång eller det så kallade “lugn och ro-systemet”, stressen minskar. Yinyoga kan hjälpa till mot smärta både genom medveten närvaro, acceptans och att den passiva, långvariga stretchen mjukar upp och smörjer våra leder, ligament och bindväv i kroppen samt stärker skelettet.

 

YinYoga för dig med smärta/utmattning – Start 26/8 ; torsdagar, 5 tillfällen 

Torsdagar 16:00 – 17:00

 

Övrigt Ett samarbete med sjukgymnast Camilla von Lörinsky – Vg se kommande datum på hemsidan https://www.emirahalsan.se/ 

http://www.barnsjukgymnasten.se/

Workshop om smärta och utmattning

Workshop – föräldraskap – psykisk och fysisk hälsa

 

För mer information, frågor eller anmälan maila petra.larsson09@gmail.com